propecia cost
Main menu

Over ons

Ons Verhaal

Lees hier het verhaal van Rob Marchal, waarin is beschreven hoe het Volkswagen Camper Centrum ontstond in 2001 en meer dan tien jaar later haar werkgebied verder verbreedde onder de naam Camper Centrum Nederland.

Camper Centrum Nederland: focus op compacte campers

Rob Marchal: “Wij zijn puur ontstaan uit de behoefte van klanten” Camper Centrum Nederland werd opgericht in 2001, toen nog onder de naam van Volkswagen Centrum Nederland. Het bedrijf heeft zich in ruim tien jaar ontwikkeld tot een naam die niet meer is weg te denken in de markt van compacte campers. Aan het woord is Directeur Rob Marchal, die er vanaf het eerste uur bij was. “Onze positie hebben we te danken aan onze klanten. Ook anno nu is er geen ander bedrijf dat zo volledig op compacte campers ingesteld als dat van ons.”

We schrijven 2000, één jaar voordat het Volkswagen Camper Centrum haar deuren zou openen. Rob Marchal heeft dan al een jarenlange ervaring opgebouwd bij Volkswagendealer De Haas in Veenendaal. “Ik ben er begonnen als leerling-monteur en kon me snel opwerken tot werkplaatschef. Regelmatig kregen we ook Volkswagen Campers voor onderhoud en reparatie aangeboden. Technisch konden we daar wel mee uit de voeten, maar het ontbrak ons aan kennis van het woongedeelte van de campers. Eigenlijk was ik de enige die het interesseerde, en al snel kwam alle campers automatisch bij mij terecht. Als aanspreekpunt ontwikkelde ik steeds meer kennis en werd ik bovendien aangestoken door het campervirus: wat zou ik graag zelf een camper hebben! Het knusse van een camper en het gevoel om ermee te gaan en staan waar je wilde, trok mij enorm aan. En in 1985 gebeurde het dan: Ik kreeg een Volkswagen T3 Westfalia uit 1978 aangeboden van een klant, waar ik vele malen met mijn gezin mee op vakantie ben geweest. Vanaf toen proefde ik het camperavontuur en dat duurt voort tot de dag van vandaag!”

Het eerste idee

“In het jaar 2000 kwam ik mijn oud-collega Henry Arends tegen. Hij was jaren geleden van De Haas naar Pon verhuisd en werkte nu bij Volkswagen Bedrijfswagens, die ook de Volkswagen Campers leverden. In die periode ontstond het idee voor een Volkswagen Camper Centrum. Beiden voelden wij de nijpende behoefte van camperbezitters aan een bedrijf dat hun camper begrijpt en er alles van af weet. Samen maakten we een commercieel plan voor een uniek bedrijf, dat zich volledig zou concentreren op de compacte campers van Volkswagens. Na grondig onderzoek en overleg met importeur Pon’s Automobielhandel ging het licht daarvoor op groen. Met één duidelijke voorwaarde: dat we alle campers en camperdiensten onder één dak konden aanbieden.”

Vliegende start

“Na dit besluit startten wij onze voorbereidingen en openden wij in 2001 onze deuren van het Volkswagen Camper Centrum in Amersfoort. Het was meteen hectisch. Direct kwamen er klanten op ons af, en was de werkplaats al vol in bedrijf, terwijl de schilders de muren nog verfden. Het waren klanten van een drietal Volkswagendealers, die er wat meer dan gemiddeld vanaf wisten. Een aantal medewerkers hebben wij ook van die dealers kunnen overnemen. Het gaf ons echt een vliegende start! Als eerste bedrijf in Europa dat zo volledig op campers was ingesteld. En dat zijn we nog steeds. Ook Volkswagen Duitsland was erg enthousiast, omdat wij hun producten nu beter konden vermarkten en met onze kennis een goede service konden verlenen. Zeker vanaf 2003, toen Volkswagen de camperontwikkeling en productie op een unieke manier zelf ter hand nam.”

Gevormd door onze klanten

“Wij zijn ontstaan en gevormd door onze klanten. Zij hebben ons voor een groot deel wijzer gemaakt, door hun camperervaringen met ons te delen. Ook via het verhuren van onze campers hebben we veel kennis opgedaan, vooral door te ervaren hoe mensen met de camper omgaan en wat ze er wel en niet aan beviel. Ondanks onze basiskennis heeft het toch een aantal jaren geduurd voordat we ons echte specialisten voelden. Zijn we soms door schade en schande wijzer geworden. Ik durf nu te zeggen dat wij elk boutje en moertje van onze campers kennen, zowel van de techniek als van het woongedeelte. We hebben daardoor nóg meer bewondering voor de Volkswagen California gekregen, het product steekt echt tot in detail geweldig in elkaar.”

2011: Camper Centrum Nederland

“In tien jaar tijd bouwden we een gezond bedrijf op met een hoge servicegraad en een mooi bestand van vaste klanten. Maar binnen de markt van compacte campers wilden we klanten een breder assortiment presenteren. We hadden al de campers van Volkswagen en de op Volkswagen gebaseerde Colorado van Karmann-Mobil. We hebben daar in 2011 de buscampers van Karmann-Mobil én Westfalia Campers aan toegevoegd. Wie nu een nieuwe, compacte camper overweegt, kan zich bij ons nu in de volle breedte oriënteren. Ook bij slecht weer, want alle campers, nieuw en gebruikt, staan bij ons onder één dak. Tegen die achtergrond hebben we onze naam veranderd in Camper Centrum Nederland en het pand uitgebreid. We zijn daarmee zeker niet minder Volkswagen geworden. Dat merk blijft bij ons op nummer één staan en zal altijd met ons verbonden blijven.”

Liefde van twee kanten

“Bij vaste klanten komt de liefde van twee kanten. Wie voor ons kiest voor verkoop en onderhoud, kan altijd op ons rekenen, bij vragen, problemen of wat dan ook. We nodigen hen bovendien uit voor bijzondere events, zoals shows en fabrieksbezoeken. Ook organiseren wij technische informatiebijeenkomsten waarin wij onze kennis en ervaring met hen delen. De belangstelling daarvoor groeit elk jaar. Op deze manier ontstaat er een prettige en heel transparante relatie met onze klanten en dat is precies wat wij willen.”

Toekomst?

“Het concept van ons bedrijf staat nog steeds als een huis. We hebben drie sterke merken, uitsluitend kwaliteitsproducten en bieden alles daaromheen aan onder één dak. Onze inzet is er ook in de komende jaren op gericht om mensen probleemloze campervakanties te laten beleven. En via verhuur willen we vooral meer mensen met camperen in aanraking laten komen.”

FacebookG+Twitter