propecia cost
Main menu

Camper Centrum Reizen

Camperreis langs Duitse en Tsjechische autohistorie

Frank Goemans (73) huurde op aanraden van zijn dochter een Volkswagen California T6 en ging mee met onze VAG-reis naar Duitsland en Tsjechië. Zijn laatste kampeerervaring dateerde uit 1966, met zijn studentenclub. “Daarna kwam het er niet meer van. We huurden meestal een huisje met het gehele gezin, ook al omdat mijn vrouw niet zo veel had met kamperen. Helaas leeft zij niet meer. Omdat het mij een leuke reis leek, met die verschillende autofabrieken en musea, dacht ik ‘Waarom ook niet?’ Ik ben er eens gaan kijken en schreef ik mij in. Het zou een erg leuke trip worden, met geplande en een ongeplande ervaring.”

Frank Goemans geniet al enige jaren van zijn pensioen. Voorheen werkt hij in de ICT-branche. “in mijn tijd verkocht je nog plafondhoge schijfgeheugens van 1GB voor honderdduizend gulden. Tegenwoordig hebben we daar een USB-stick voor nodig van een paar euro. Maar inmiddels heb ik mijn werk al een tijdje vervangen door mijn hobby’s fotografie en klassieke muziek. Kamperen heb ik vijftig jaar geleden voor het laatst gedaan. Wel reed ik in de zestigerjaren vele kilometers met de caravan van mijn vader. Ik zag dus ook totaal niet op tegen vele kilometers rijden met de gehuurde Volkswagen California.”

Comfort onderweg

“Wat rijdt die camper fantastisch zeg, je rijdt met gemak continue 135 op de snelwegen, met 150 paardenkrachten onder de motorkap en een heerlijke automaat. Het was voor mij natuurlijk even wennen hoe het werkt met slapen, het hefdak en de keuken, maar dat had ik toch snel onder de knie.”

Van Hannover naar Berlijn

“Onze reis begon in Hannover, bij de Volkswagen Nutzfahrzeugen fabriek. Indrukwekkend om te zien hoe de Transporter daar wordt geproduceerd, van grote rollen staalplaat tot het eindproduct. De versies die later tot California worden omgebouwd, gaan met een soort nooddak naar een andere locatie.

Volgende bestemming was Wolfsburg, waar we het Volkswagenmuseum bezochten. Erg leuk, omdat je natuurlijk ook veel oude modellen nog kent. Toen naar Berlijn, sightseeing langs Checkpoint Charlie, de Brandenburger Tor en het indrukwekkende Holocaust monument, waar de 2711 betonblokken mij een gevoel van verbijstering gaven….”

Naar Tsjechië….via Polen!

“Na Berlijn togen we als groep naar Mladá Boleslav, in Tsjechië, om de fabriek en het museum van Skoda te gaan bezoeken. Dat was voor de groep een heel boeiende gebeurtenis. Het museum schijnt de volledige historie van Skoda-modellen te herbergen. Mijn dag zag er wat anders uit. Het bleek dat uitgerekend mijn California de kaart van Tsjechië miste. Zo kwam ik zonder navigatie spontaan in Polen uit, en ben ik uiteindelijk aan het einde van de dag toch in Praag aangekomen, waar ik de rest van de groep weer hartelijk begroette. Jammer dat ik Skoda daardoor miste, anderzijds een avontuur dat de meeste camperaars juist zal aanspreken, een beetje spontaan ontdekken en zien waar je uitkomt! Opvallend was dat ik na een hele dag rijden ’s avonds niet moe was. Je blijft in zo’n California toch langer fit, zo lijkt het. Grappige camping in Praag ook, een soort grote achtertuincamping. Praag zelf is prachtig, een stad met mooie gebouwen, een westers gevoel en natuurlijk vergeven van groepen toeristen die achter hun gids met vlaggetje aanhobbelen. Praag heeft echt een inhaalslag gemaakt.”

Westwaarts naar Audi

“De volgende dag stond Ingolstadt op het programma, bekend van de Audi-fabrieken. De reis liep, nu mét navigatie, bijzonder gesmeerd. We kwamen aan bij een erg leuke camping, aan een meertje met een restaurant en waterkoud toiletgebouwtje. Vlakbij de camping aten we s ’avonds een heerlijke steak en een Calvadosje om het mooi af te maken. ’s Morgens eerst het mooie museum, met oude Audi’s, maar ook Auto Unions, DKW’s, NSU’s en ander moois. De fabriek bleek ook zeker de moeite waard. Ze bouwen hier de Audi A3, de nieuwe Audi Q2 en de Audi TT. De pershal vind ik altijd indrukwekkend, hoe stukken staal met groot geweld en in één slag in een matrijs tot een vorm worden geslagen. Die matrijzen slijten en worden steeds gecontroleerd door een robot en waar nodig weer bijgeslepen. Ook de snelheid van de robots, die de persdelen naar een volgende drukpers transporteren, is intrigerend. De dame die ons begeleidde, stond erop dat wij ieder een daknaad bevoelden van de Audi TT, die in een speciaal proces eerst wordt gepuntlast en daarna gesoldeerd. Dat deden we dus maar. Ook liet men zien waar er ‘high strength steel’ wordt toegepast: delen van de auto die bij een botsing niet mogen vervormen. Ook het vervolg van het productieproces is leuk om te zien, met ook nog het nodige handwerk. Elke auto is uniek en dat vraagt een heel intelligent productieproces. Ik weet nog dat zelfs de allereerste Golfjes in 1974 al zoveel opties hadden dat er meer dan een miljoen unieke auto’s van zijn geproduceerd. Nu is dat aantal nog vele malen groter.”

Porsche als afsluiter

“Na Ingolstadt stond Stuttgart op het programma, met het Porsche museum. Prachtig museum, helaas zonder de Kurzheck van Gijs van Lennep waar hij twee keer Le Mans mee won. Hij was uitgeleend… Desondanks sloten we de laatste dag af met een goed en gezellig diner.”

Meer themareizen

“Alles is eigenlijk prima verlopen. De reis werd door Michel Albregts prima begeleid, de California doet alles wat hij moet doen en maakt reizen heel comfortabel. Ik zou best vaker met dergelijke kleinschalige groepsreizen mee willen gaan. Met een leuk thema bijvoorbeeld, zoals muziek, architectuur, kunst, fotografie, spectaculaire civiele werken, bedenk het maar. Er zijn nog zo veel mooie dingen te ontdekken!”

FacebookG+Twitter