propecia cost
Main menu

Ontdekken

 

Winterbanden

Als specialist in Volkswagen Campers krijgen we veel vragen van onze klanten over onze Volkswagen Campers en het juiste gebruik ervan. Rob Marchal gaat zijn kennis online met u delen. Hij vertelt deze keer over winterbanden.

“Behandel banden als je eigen huid!”

Ik vergelijk banden wel met onze huid: die hebben beide veel te verdragen en moet je goed onderhouden om niet voortijdig ‘oud en rimpelig’ te worden.

Weet u nog de tijd dat we het hele jaar op zomerbanden reden? Gelukkig is dat veranderd, want het voorkomt veel onnodige ongevallen. Laten we eerst beseffen dat het contactdeel van een band met de weg slechts de grootte van een hand heeft. Die moet u veilig door alle weers- en verkeersomstandigheden loodsen. Dat stelt dus hoge eisen aan grip en waterafvoer. Bezuinig nooit op banden is mijn devies. Besef ook dat de banden van uw California speciale banden zijn, die een gewicht tot ruim boven 3.000 kilo aankunnen. Dat vraagt een zogenoemde hogere loadindex (sterkere wangen).

Winterbanden zijn vaak een slag smaller dan uw zomerbanden, waardoor de band wat dieper in de sneeuw zakt voor een betere grip. Het rubber van winterbanden is anders samengesteld: het is zachter en heeft een grover profiel met extra lamellen voor meer grip. De voordelen van winterbanden spelen onder 7 graden Celsius. Het wettelijk toegestane minimum profiel is 4 mm, tegenover 2 mm voor zomerbanden. Denk niet: ik rij in de lente nog wel even door tot 2 mm, want bij hogere temperaturen kan het loopvlak van een winterband loslaten. Trouwens, let ook op de leeftijd van uw banden en houd zes jaar als maximum aan. Door uitdroging kunnen in een band scheurtjes ontstaan. De DOT-code op uw banden geeft de leeftijd aan (voorbeeld: 2414 is geproduceerd in de 24e week van 2014). 

Bij een bandenwissel controleren wij altijd de conditie van een band. Niet alleen de profieldiepte maar ook de leeftijd, eventuele beschadigingen zoals bobbels of andere schades aan loopvlak en wangen. Ook kijken we of de banden scheef slijten, wat duidt op een verkeerde uitlijning van de wielophanging. De band slijt daardoor veel te snel. Moet een voorband worden vervangen en de andere voorband is ook al redelijk versleten, dan raad ik aan om beide banden te vervangen. De voorbanden pakken 60% van het remvermogen en dan is het beter dat ze gelijke prestaties leveren. Voelt u trillingen tijdens het rijden? Laat dan checken of de wielen uitgebalanceerd moeten worden. Trilt de auto alleen bij remmen? Dan zijn waarschijnlijk de remschijven krom.  

M+S banden
Vaak krijgen we de vraag of M+S banden een goed idee zijn. Rijdt u minder dan 10.000 km per jaar?  Dan kan ik me deze keuze voorstellen. Maar hoe dan ook, een seizoenband is de beste band en een M+S-band is altijd een compromis. In Duitsland gelden M+S banden die na 31 december 2017 zijn gefabriceerd officieel niet meer als winterbanden. U riskeert dan een boete. Banden worden alleen als winterbanden gezien als zij het sneeuwvloksymbool dragen.

Bandenspanning: elke maand checken
Als de banden van uw fiets te zacht zijn, voelt u het verschil meteen. Met uw camper werkt dat net zo, alleen merkt u het nauwelijks. Banden op de juiste spanning (ook niet te hard!) zorgen voor een lager verbruik, betere grip en wegligging en minder slijtage. Maak er een gewoonte van om de spanning elke maand te checken. Met een eenvoudige bandenspanningsmeter of bij uw pompstation. 

Staat u Volkswagen Camper langere tijd stil?
Als uw Volkswagen Camper langere tijd stilstaat, vul de banden dan met een bar extra, om ‘vierkante’  banden te voorkomen. Staat de camper op een verwarmde vloer? Dan één keer per maand even verrijden. 

De reserveband: een vergeten band
Het komt voor: een lekke winterband in het buitenland… en de reserveband is een zomerband. Hopelijk vindt u dan het juiste type band ter plaatse. Beter en veiliger is natuurlijk om deze bij u te hebben.   

Staat uw camper in verzengend zonlicht?
Fel en warm zonlicht is niet goed voor banden. Staat u weken in de mediterrane zon, doe dan hoezen om de banden. Denk maar aan uw huid die u ook met zonnecrème beschermt. 

Slechte schokbrekers, meer bandenslijtage
Wist u dat schokbrekers het beste elke 150.000 km vervangen moeten worden? Dat gebeurt lang niet altijd. Maar een verzwakte schokbreker zorgt voor ‘dansende’ banden die het weggedrag negatief beïnvloeden en voor zwakke plekken in de banden zorgen. Het is elke keer weer opmerkelijk hoe de wegligging van een auto verbetert met nieuwe schokbrekers. 

Een prop in een band: mag dat?
Stel u heeft een spijker in uw band. Belangrijk: rij niet door, daarmee kunt u de band verder beschadigen. Om te repareren, wordt er nog wel eens een prop in de band geschoten, maar die methode is lang niet altijd veilig. Vaak is een andere reparatiemethode beter. Kan dat niet, dan is vervangen de enige optie. 

Uw huid veroudert van zonlicht. Uw banden ook!
Fel en warm zonlicht is niet goed voor uw huid en ook niet voor uw banden. Staat u weken in de mediterrane zon, doe dan hoezen om de banden. Uw huid beschermt u toch ook met crème of kleding?  

Welke merken banden zijn het beste voor mijn camper?
Mijn motto: bezuinig nooit op zaken die uw veiligheid aangaan. Dus ook niet op banden. Kies voor een kwaliteitsmerk. Volkswagen en Continental ontwikkelen al lange tijd samen en is het merk dat wij aanbevelen voor de Volkswagen California. De keuze van de juiste band levert voordelen in wegligging, prestaties, verbruik, geluid en duurzaamheid.

Maak online een afspraak bij ons in de werkplaats

of bel naar 033-4530882

FacebookG+Twitter